Όλοι γνωρίζουμε τον σημαντικότατο ρόλο που έχουν διαδραματίσει τα Κ.Ε.Σ.Υ πρώην Κ.Ε.Δ.Δ.Υ στο γενικότερο πλαίσιο της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Ως Κ.Ε.Σ.Υ ονομάζονται τα κέντρα εκπαιδευτικής και συμβουλευτικής υποστήριξης , όπου ενεργούν αξιολογήσεις σε μαθητές οι οποίοι δεν έχουν ξεπεράσει ακόμα το εικοστό δεύτερο έτος της ηλικίας τους.
Κ.Ε.Σ.Υ και αξιολόγηση
Η αξιολόγηση αυτή πραγματώνεται από εξιδεικευμένους επιστήμονες οι οποίοι προέρχονται από διάφορους επιστημονικούς κλάδους ,που είναι απαραίτητοι για την ορθή λειτουργία των κέντρων αυτών, έτσι σώστε η γνωμάτευση να είναι ολοκληρωμένη με την αναλυτική περιγραφή της δυσκολίας του εκάστοτε μαθητή με ταυτόχρονη αναφορά προτάσεων για να ακολουθηθεί η ορθή υποστήριξη του .
Οι υπηρεσίες των κέντρων αυτών παρέχονται τόσο σε μαθητές όσο και σε δάσκαλους ,γονείς και γενικότερα στο σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας . Oπότε κατανοούμε πως ο στόχος τους είναι η ορθή, έγκυρη και έγκαιρη διάγνωση , η υποστηρικτή και η πληροφόρηση όλων των ενδιαφερομένων . δεν χρειάζεται λοιπόν να τονίσω ποσό καίριος είναι ο ρόλος τους στο σύνολο της εκπαιδευτικής και μη ζωής ενός ατόμου με δυσκολίες . Χωρίς την ύπαρξη φορέων σαν και αυτών , μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν θα μπορούσαν να λαμβάνουν την μέγιστη δυνατή βοήθεια για αξιοποίηση των δυνατοτήτων τους.
Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης ( Κ.Ε.Σ.Υ )- Αρμοδιότητές
Αποστολή των των Κ.Ε.Σ.Υ., σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 7 του ν. 4547/2018 είναι τη διερεύνηση και αξιολόγηση εκπαιδευτικών και ψυχοκοινωνικών αναγκών, η διαδικασία αξιολόγησης ,σχεδιασμού και υλοποιήσεις εκπαιδευτικών και ψυχοκοινωνικών παρεμβάσεων καθώς και δράσεων επαγγελματικού προσανατολισμού . Επίσης υποστηρίζουν το σύνολο των σχολικών μονάδων και διεξάγουν ενημερώσεις και επιμορφωτικές δράσεις με στόχο την ευαισθητοποίηση της κοινωνίας..
Μια από τις ενέργειες που τίθεται στις δράσεις των κέντρων αυτών είναι όπως προ είπαμε η αξιολόγηση εκπαιδευτικών και ψυχοκοινωνικών αναγκών αλλά και αλλων εμποδίων που τυχόν αντιμετωπίζουν τα παιδιά. Η δράση αυτή έχει ως στόχο την ορθή εγγραφή και κατάταξη του εκατοστέ μαθητή στο αντίστοιχο σχολικό πλαίσιο , την εφαρμογή κατάλληλων μεθόδων για την παροχή στήριξης της μαθησιακής διαδικασίας τόσο σε ατομικό επίπεδο όσο και σε συλλογικό.
Η εγγραφή , κατάταξη αλλά και η φοίτηση των μαθητών στο κατάλληλο σχολικό περιβάλλον προϋποθέτει την έγκυρη διάγνωση του μαθησιακού προβλήματος του μαθητή. Ας πάρουμε ως μαθησιακή περίπτωση την δυσλεξία . Η διάγνωση της δυσλεξίας είναι μια διαδικασία πολύπλοκη που έχει δυναμική μορφή . Για να επιτευχθεί ορθώς το εγχείρημα αυτό προϋπόθεση ορίζεται η συνεργασία ανάμεσα σε όλα τα εμπλεκόμενα μέλη , δηλαδή το σχολείο , τους γονείς τον μαθητή και την κοινωνία . Δεν μπορεί η διάγνωση να πραγματοποιηθεί σωστά μόνο με μια απλή περιγραφή της σχέσης του παιδιού με το γραπτό λόγο.
Η διάγνωση λοιπόν γίνεται προγραμματισμένα και συστηματικά σε θεσμοθετημένα κέντρα όπως τα Κ.Ε.Σ.Υ. , οπού συντάσσει το ενιαίο report πάνω στο οποίο βασίζεται όλη η μελέτη βοήθειας του παιδιού.
Αρχικά πρέπει να ελενχθεί το παιδί ιατρικά για τυχόν ελλείματα ακοής η όρασης. Έπειτα γίνεται η διερεύνηση πιθανών ψυχοκοινωνικών , εκπαιδευτικών η συναισθηματικών δυσκολίων , οπού η διεπιστημονική ομάδα θα καταγραφεί λεπτομερειακά παρατηρήσεις για να διαπιστωθεί εάν το παιδί είναι νοήμον με συναισθηματική σταθερότητα . Μετά την αξιολόγηση η ομάδα συντάσσει την έκθεση αξιολόγησης οπού περιέχει τον προσδιορισμό της δυσλεξίας και λεπτομερειακές προτάσεις για το κατάλληλο σχολείο ένταξης , για πιθανή διδακτική και ψυχοπαιδαγωγική υποστήριξη καθώς και απαραίτητα βοηθήματα και υλικά στήριξης του μαθητή.
Με βάση λοιπόν το διαγνωστικό report οργανώνεται και η εκπαιδευτική και όχι μόνο πορεία του παιδιού με δυσλεξία . Η σχολική κοινότητα ενημερώνεται και συν εργασιακά δομεί στρατηγικές παρέμβασης . Τα σημερινά σχολεία είναι σχολεία βασισμένα στη φιλοσοφία της συμπερίληψής , έτσι πρέπει να διαθέτουν μηχανισμούς ετοίμους να υποστηρίξουν κάθε παιδί . Η δυσλεξία παρουσιάζει ανομοιογένεια και διαφορετική κλινική εικόνα σε κάθε παιδί. Η εξατομικευμένη διδασκαλία και η κατανόηση ποικίλων στρατηγικών από μεριά των εκπαιδευτικών προτείνονται και προωθούνται από τα Κ.Ε.Σ.Υ.
Για οριστούν στρατηγικές και μελέτες για την αντιμετώπιση της δυσλεξίας , βασική προϋπόθεση είναι η έγκαιρη διάγνωση της και οι πλήρης συνεργασία όλων των εμπλεκομένων. Για να μπορέσουν τα Κ.Ε.Σ.Υ να προβούν σε μια έγκαιρη διάγνωση θα πρέπει και οι γονείς αλλά και οι εκπαιδευτικοί να είναι σε θέση να εντοπίζουν τα σημάδια.
Ευτυχία Σταματάκου
Φιλόλογος – Ειδική παιδαγωγός